Vánoce u nejbohatší české věkové podskupiny

Speciální vánoční sekci našeho projektu 45+ zakončíme „překvapivě“ Vánocemi.

Na největší marketingovou událost roku se ale podíváme primárně skrze Čechy ve věku 45-64 let, a to, jak se jejich Vánoce liší nebo neliší od mladších Čechů. Pokud by vás zajímaly české Vánoce detailněji, můžete navštívit náš loňský projekt České Vánoce 2023.

Co dělá Vánoce Vánocemi

Seznam hlavních faktorů, bez kterých by se Vánoce neobešly, se napříč věkovými skupinami Čechů moc neliší. Na prvním místě je rodina pohromadě (75 %), nazdobený stromeček je pro 67 % Čechů druhý a 3. místo obsadil bramborový salát s 61 %. Dny volna (56 %) a cukroví (52 %) uzavírají první pětici.

U našich zralejších Čechů si ale musíte dát pozor na to, abyste to nepřehnali s vánoční výzdobou a tématikou. Češi zralého věku si sice potrpí na nazdobený stromeček stejně jako ostatní, ale jinak na vánoční výzdobě zas tak neujíždí. Například vánoční výzdoba ulic je zásadní součást Vánoc pro 30 % Čechů ve věku 25-44 let, ale jen pro 23 % Čechů ve věku 45-64 let. Ještě větší rozdíl najdete u vánočních trhů – zásadní jsou pro 28 % lidí ve věku 25-44 let, ale u Čechů 45-64 let je to jen 19 %.

Sladká záhada českých Vánoc

Jak už víte, pátou nejdůležitější součástí Vánoc je cukroví. A právě to se ukázalo jako jedna z největších záhad českých Vánoc. Přesněji to, jak se ocitá v českých domácnostech.

Na první pohled je situace jasná. Češi ve věku 45-64 let pečou (připravují) cukroví doma častěji než ostatní věkové skupiny, případně jej koupí. Ti mladší pečou méně a o to víc ho dostávají.

Jak se ocitá cukroví v českých domácnostech

Graf

Zdroj: mPanel, výzkumný projekt GroupM

Potud nic záhadného. Když se ale podíváte detailněji na odpovědi mužů a žen, narazíte na jev, který by se dal označit jako magie Vánoc nebo zázrak. Zatímco 51 % žen ve věku 45-64 let tvrdí, že cukroví, které na Vánoce mají, pečou/připravují výhradně doma, stejně staří muži si toho doma všimli jen ve 32 % případů. Naopak častěji uvádějí, že cukroví jejich domácnost dostává. Nutno ale říct, že u Čechů ve věku 25-44 let je možné vidět podobnou situaci, i když v o něco menší míře: domácí pečení cukroví uvádí 42 % žen a 29 % mužů. Neviditelnost přípravy cukroví v domácnostech tak vzrůstá s rostoucím věkem. A otázka opravdu zněla: Jak to máte u Vás doma s cukrovím? Jestli sázíte na hypotézu o jednočlenných domácnostech, kdy muži nepečou, všichni je chudáčky samotné litují a nosí jim cukroví, zatímco osamělé ženy alespoň šťastně pobíhají kolem trouby, tak to chyba lávky. To vysvětluje maximálně 40 % rozdílu.

Jak se ocitá cukroví v českých domácnostech

Graf

Zdroj: mPanel, výzkumný projekt GroupM

Jediné východisko, jak vyřešit tuto záhadu, je naše vánoční přání: Milé Češky, když už doma pečete cukroví, dělejte to pěkně všem na očích, ať pak muži nemají pocit, že se to cukroví ocitne doma samo… Dělá nám to pak nelogický bordel v datech.

A co na Vánocích nemají zralejší Češi rádi?

Ani Vánoce nám nemohou zabránit si pěkně po česku nezabrblat. Ostatně jen 16 % Čechů nezmínilo nic, co by jim na Vánocích vadilo. No dobře, když jsou ty Vánoce, tak pro ty horší v matematice = 84 % Čechů má prostě něco, co jim na Vánocích vadí.

Shon, davy lidí, stres a blázinec sice vadí univerzálně všem, ale zralejším Čechům k tomu ještě nadprůměrně vadí přílišná komercializace Vánoc (tlak na co nejvíce dárků, uřvané koledy a jiné vánoční odrhovačky v obchodech, vánoční výzdoba v podstatě už od konce léta i neustálé reklamy).

Je pravda, že Češi ve věku 45-64 jsou obecně vůči reklamám nastavení rezervovaněji než ti mladší. Už jich přece jen za svůj život viděli tisíce a časem tenhle žánr zjevně omrzí i vzhledem k tomu, že originalita a kreativita našich reklam je, jak to říct vánočně, no prostě má své hranice. Polovině tak sice vánoční reklamy nevadí, ale naopak třetina deklaruje, že jim vlastně vadí jakékoliv reklamy. Pro srovnání u nejmladších Čechů (15-24 let) je to jen 18 % a u těch, ve věku 25-44 let je to 25 %.

Na nejbohatší českou věkovou skupinu proto musíte i o Vánocích opatrně, a to ani nebudeme zabíhat do detailů jednotlivých jejích segmentů, k tomu se dostaneme v běžném díle našeho seriálu.

Trochu dobra za závěr

Nechceme končit naše první vánoční téma negativně, takže se podívejme na jednu oblast, kde Češi ve věku 45-64 let vynikají nad všemi ostatními – a to ve velmi pozitivním smyslu.

Jak se z našeho projektu můžete dozvědět, když se prokliknete na hlavní stránku, bavíme se tu o nejbohatší české cílové skupině. A je pozitivní vidět, že se o své příjmy umí podělit, když je třeba. Jsou to totiž právě tito Češi, kteří přispívají nejvíce na charitu – ať už tu vánoční nebo obecně.

Přispívají lidé na vánoční charitu?

Graf

Zdroj: mPanel, výzkumný projekt GroupM

A ještě pár vánočních rad pro mladší image – pokud o něj stojíte.

Pokud patříte mezi Čechy 45+ a i přes náš projekt zatím ještě nechcete být tak úplně zralí Češi, máme tu hned 2 omlazující rady související se symboly Vánoc.

Bramborový salát je 3. nejdůležitější ingredience těch nej českých Vánoc a jeho složení vám spolehlivě prozradí věk hlavy domácnosti (nebo toho, kdo salát připravuje).

Platí jednoduché pravidlo, pokud máte touhu působit mlaději, než kolik vám skutečně je, vyhněte se celeru. Jeho přítomnost v českých bramborových salátech s věkem strmě roste. Pokud byste měli touhu naopak působit jako ta úplně nejmladší generace do 24 let, narvěte do salátu tolik kukuřice a hrášku, co se vám tam vejde (za následky sice neručíme, ale mladistvý image si žádá své).

Druhé pravidlo se týká masa, které na Vánoce k bramborovému salátu jíme. Pokud byste byl/a kapr či kapřice, jsou pro vás Vánoce rizikové období celkově, ale zejména byste se měl/a vyhýbat právě Čechům nad 45 let. Zatímco u lidí do 44 let je kapr zásadní podmínkou těch nej Vánoc pro necelých 31 %, u Čechů ve věku 45-64 let je to 40 %.

I zde tak platí jednoduchá přímá úměra – čím více kapra a vepřového, tím vyšší věk strávníků. A naopak.

Pěkné Vánoce s kaprem i bez vám přeje GroupM

Veškeré datově (ne)vánoční dotazy vám s upřímností sobě vlastní zodpoví