Jak se ke značkám a spotřebě staví ženy a jak muži
A jak to vypadá v naší věkové skupině Čechů ve věku 45-64 let s muži a ženami? Tady je to zajímavější. Většími hledači slev jsou muži, takže pozor na ně. Alespoň jednou měsíčně jich využije srovnávače 44 % oproti 36 % u žen. Jedno z vysvětlení může být i to, že ženy v tom každodenním shonu a starostech o domácnost prostě musí občas popadnout co je, a ne špekulovat, kde to mají zrovna levnější.
Na druhé straně jsou ženy o něco nedůvěřivější vůči výrobkům – to ale souvisí i s jejich vyšším důrazem na zdravější životní styl. Právě u důrazu na zdravý životní styl („Health Fanatic“ – no jo, víme, ty globální názvy...) je rozdíl podle pohlavími propastný. Zatímco u žen ve věku 45-64 let do této kategorie (archetypu) spadá 28 %, mezi stejně zralými muži je to jen 10 %. Srovnatelně velký rozdíl je pak už jen u nadšení do aut, kde jsou to naopak muži, kteří vedou nad ženami v poměru 33 % ku 13 %.
Archetypy Češek a Čechů ve věku 45-64 let jako spotřebitelů
Zdroj: mPanel, výzkumný projekt GroupM
Pokud jde o archetyp „Car entusiast“, nemáme pro automobilky takhle o Vánocích úplně dobrou zprávu. V mladší věkové skupině 25-45 let jsou to sice také hlavně muži, kteří sem spadají, ale je jich o 6 p.b. méně (27 %) a u mužů 15-24 let je dokonce jen 9 %.
Naopak u archetypu „Health Fanatic“ (zaměření se na zdravý životní styl, cvičení) je v případě žen situace přesně opačná. Spadá sem už zmíněných 28 % žen ve věku 45-64 let, ale pouze 20 % těch ve věku 25-44 let. U těch nejmladších 15-24 let je jen 17 %.
Zcela logicky z toho plyne, že ženy vstoupí do důchodu ve zdraví, muži tam vjedou autem.
Ženy se také liší ve vyšším procentu u „Foodies“ (rádi vaří/pečou, zkouší nová jídla): 65 % vs. 50 % u mužů. Nemůžeme se ovšem zbavit pocitu, že zde kromě opravdové vášně pro jídlo bude hrát roli i touha mít doma klid a nemuset poslouchat remcání, že už je zase kuře na paprice.
Jen aby nevznikla nějaká mylná představa o ženách, které se neustále pozorují a úzkostlivě dodržují životosprávu, a mužích, kteří statečně čelí zrání bez ohledu na zdravotní potíže. To by bylo hodně daleko od pravdy. Například ve frekvenci návštěv lékaře jsou jedni za (již dávno uplynulých) 18 a druhé za (bývalých) bez dvou 20. Stejně tak Češi i Češky ve věku 45-64 let tvrdí, že chodí stejně na preventivní prohlídky (80 % resp. 82 %).
Ale nehodláme končit vánoční speciální díl dalším výčtem zdravotních potíží, které sužují naši nejbohatší českou cílovou skupinu (i když i to víme).
Takže šťastné a veselé, a hlavně to zdravíčko!