Adam a Eva na nákupech

Ať už se vám to líbí nebo ne, Vánoce jsou také svátkem konzumu – ostatně, co by byla ve většině společností PnLka bez vánoční sezóny.

V rámci projektu Češi 45+ máme vlastní segmentaci těchto Čechů a nechceme ji kombinovat s další segmentací. To by byla rychlá smrt.

Nicméně v datech našeho mPanelu máme automatickou segmentaci Čechů podle jejich postoje ke značkám a spotřebě obecně (archetypy spotřebitelů). Není naše česká, slouží pro mezinárodní srovnání v rámci GroupM, ale ve speciálním vánočním dílu se krásně hodí k tomu, abychom vám ukázali, jací jsou Češi 45+ spotřebitelé (nejen o Vánocích). A přirozeně se zaměříme i na rozdíly mezi muži a ženami.

Jací jsou Češi jako spotřebitelé

Češi jsou vcelku jasně vyprofilovaní spotřebitelé. Hledáme nejlepší nabídky, snažíme si zboží napřed prověřit, než je koupíme, milujeme jídlo/vaření a máme rádi online vymoženosti a technologie. Naopak nemáme rádi riziko, na image si zas tak nepotrpíme a jen málo kdy experimentujeme (kromě technologií). Věk (tedy naše 2 hlavní srovnávané věkové podskupiny) nehraje v této charakteristice v podstatě žádnou roli. Rozdíly jsou v řádu jednotek procentních bodů a profil obou skupin je identický.

Pozn. GroupM: segmentace není výlučná=každý člověk může být svými postoji v několika skupinách, takže součet procent ve sloupci bude vždy výrazně přes 100.

Archetypy Čechů jako spotřebitelů

Graf

Zdroj: mPanel, výzkumný projekt GroupM

Kde by se snad s přimhouřením všech očí dalo trochu mluvit o rozdílu, je u ochoty riskovat nebo dbání na image, kde jsou mladší o něco silnější. Jenže když se podíváte na procenta, kterých tyto archetypy mezi mladšími (25-44 let), kde jsou silnější, dosahují, jde jen o 10-12 %. To všechno jsou totiž postoje, které jsou naprosté většině Čechů cizí v jakémkoliv věku. Český spotřebitel prostě rád hraje na jistotu.

Jak se ke značkám a spotřebě staví ženy a jak muži

A jak to vypadá v naší věkové skupině Čechů ve věku 45-64 let s muži a ženami? Tady je to zajímavější. Většími hledači slev jsou muži, takže pozor na ně. Alespoň jednou měsíčně jich využije srovnávače 44 % oproti 36 % u žen. Jedno z vysvětlení může být i to, že ženy v tom každodenním shonu a starostech o domácnost prostě musí občas popadnout co je, a ne špekulovat, kde to mají zrovna levnější.

Na druhé straně jsou ženy o něco nedůvěřivější vůči výrobkům – to ale souvisí i s jejich vyšším důrazem na zdravější životní styl. Právě u důrazu na zdravý životní styl („Health Fanatic“ – no jo, víme, ty globální názvy...) je rozdíl podle pohlavími propastný. Zatímco u žen ve věku 45-64 let do této kategorie (archetypu) spadá 28 %, mezi stejně zralými muži je to jen 10 %. Srovnatelně velký rozdíl je pak už jen u nadšení do aut, kde jsou to naopak muži, kteří vedou nad ženami v poměru 33 % ku 13 %.

Archetypy Češek a Čechů ve věku 45-64 let jako spotřebitelů

Graf

Zdroj: mPanel, výzkumný projekt GroupM

Pokud jde o archetyp „Car entusiast“, nemáme pro automobilky takhle o Vánocích úplně dobrou zprávu. V mladší věkové skupině 25-45 let jsou to sice také hlavně muži, kteří sem spadají, ale je jich o 6 p.b. méně (27 %) a u mužů 15-24 let je dokonce jen 9 %.

Naopak u archetypu „Health Fanatic“ (zaměření se na zdravý životní styl, cvičení) je v případě žen situace přesně opačná. Spadá sem už zmíněných 28 % žen ve věku 45-64 let, ale pouze 20 % těch ve věku 25-44 let. U těch nejmladších 15-24 let je jen 17 %.
Zcela logicky z toho plyne, že ženy vstoupí do důchodu ve zdraví, muži tam vjedou autem.

Ženy se také liší ve vyšším procentu u „Foodies“ (rádi vaří/pečou, zkouší nová jídla): 65 % vs. 50 % u mužů. Nemůžeme se ovšem zbavit pocitu, že zde kromě opravdové vášně pro jídlo bude hrát roli i touha mít doma klid a nemuset poslouchat remcání, že už je zase kuře na paprice.

Jen aby nevznikla nějaká mylná představa o ženách, které se neustále pozorují a úzkostlivě dodržují životosprávu, a mužích, kteří statečně čelí zrání bez ohledu na zdravotní potíže. To by bylo hodně daleko od pravdy. Například ve frekvenci návštěv lékaře jsou jedni za (již dávno uplynulých) 18 a druhé za (bývalých) bez dvou 20. Stejně tak Češi i Češky ve věku 45-64 let tvrdí, že chodí stejně na preventivní prohlídky (80 % resp. 82 %).

Ale nehodláme končit vánoční speciální díl dalším výčtem zdravotních potíží, které sužují naši nejbohatší českou cílovou skupinu (i když i to víme).

Takže šťastné a veselé, a hlavně to zdravíčko!

Veškeré datově (ne)vánoční dotazy vám s upřímností sobě vlastní zodpoví