Není padesátník jako padesátník (segmentace Čechů ve věku 45-64 let)

3 miliony Čechů ve věku 45-64 let rozhodně nejsou homogenním publikem. Rozsegmentovat takový počet lidí jde různě. Podle tvrdých socioekonomických dat nebo postojovou segmentací třeba podle lifestylových výroků. Pro náš projekt jsme zvolili druhou variantu, protože právě ta nejlépe ukazuje rozdíl v přístupu k životu mezi jednotlivými segmenty.

V tomto díle vám představíme 6 segmentů Čechů ve věku 45-64 let. Uvidíte, že sociodemografie se trochu prosadila i přes lifestyle a některé segmenty jsou více dámské, jiné více pánské a některé jsou v průměru o něco starší nebo mladší než jiné. Rozhodně ale neplatí, že věk nebo pohlaví determinuje to, jakým způsobem budete po 40ce zrát. Jednomu prostě bude mentálně 15 až do 90ti, než zapomene, kdo je, a druhý se už narodil jako odevzdaný, se vším smířený a po ničem netoužící důchodce. A to prosím nic proti důchodcům, i mezi nimi jsou velké rozdíly – i na to máme data.

Pro datové šťoury: segmentace je postojová, založená na faktorové a clustrové analýze více než 150 life-stylových výroků. Než se pustíte do objevování detailů o jednotlivých segmentech, poznámka na úvod. 60 % lidí v této skupině je do 54 let. Horní věková hranice naší skupiny Čechů už přece jen zasahuje do důchodového věku. Počet lidí, kteří už jsou v důchodu (nebo důchodovém věku) je ve všech segmentech velmi podobný (okolo 16 % - z toho čtvrtina ještě pracuje). Tento faktor tak nehraje ve tvorbě segmentů větší roli. Podíl lidí s VŠ vzděláním je v rámci celé skupiny 23 % a vzdělání celkem diferenciuje.

Segmenty Čechů ve věku 45-64 let

A jak vypadají segmenty české populace ve věku 45-64 let?

Máme celkem 6 segmentů:

  • Aktivní a objevující
    17 %

    M/Ž 33 %/67 %
    65 % ve věku 45-54 let

    Životní role: vyzrálí rodiče 44 %, prázdné hnízdo 27 %

    Nadprůměrně sebevědomí, dynamičtí, otevření novým zážitkům. Mají rádi změny a nové značky, dbají na svůj vzhled a oceňují kvalitu, za kterou jsou ochotni si připlatit. Vyhledávají zábavu a dobrodružství, prostě mají rádi život. Rádi cestují a drží krok s technologiemi. Nákupy je baví a nevadí jim ani reklama.
     

    Detailní profilPopis segmentu
  • Solidní jistoty
    22 %

    M/Ž 68 %/32 %
    63 % ve věku 45-54 let

    Životní role: vyzrálí rodiče 41 %, prázdné hnízdo 29 %

    Nejbohatší segment. Praktičtí a obezřetní. Pravidelně spoří (mají z čeho), sledují politiku. Moderní technika je fajn, ale není třeba ji kupovat jako první. Loajální značkám, když je přesvědčí, ale jinak na korunu! Nechoďte na ně s bio/eko. Mají rádi českou kuchyni a nebrání se nezdravým jídlům. Občasná arogance z pozice „znalých“ konzervativců.

    Detailní profilPopis segmentu
  • CARPE DIEM (tady a teď)
    10 %

    M/Ž 56 %/44 %
    70 % ve věku 45-54 let (nejmladší segment)
    Životní role: vyzrálí rodiče 39 %, prázdné hnízdo 26 %

    Impulzivní přístup k životu i financím. Relativně chudší a nejméně vzdělaný segment, nicméně si chtějí užívat bez ohledu na budoucnost. Často nakupují impulzivně, i když věci nepotřebují, a mají sklon utrácet nad rámec svých možností, často i na dluh. Nedokáží odolat marketingu a mají aspirace na vyšší životní styl.
     

    Detailní profilPopis segmentu
  • Lepší už to nebude (?)
    11 %

    M/Ž 69 %/31 %
    59 % ve věku 45-54 let

    Životní role: vyzrálí singles 34 %, prázdné hnízdo 24 %, důchodci 18 %

    Vyznačují se tím, že se ničím nevyznačují. Nelze nalézt nic, co by je extra bavilo, v čem by vynikali nad ostatními. V jedné věci se ale liší zásadně: u rodinného stavu / partnerského spolužití. 40 % je a bylo svobodných (průměr je 12 %). Jen 48 % je rodiči (průměr je 87 %). 53 % žije samo (průměr je 18 %). Trochu jim chybí radost ze života.
     

    Detailní profilPopis segmentu
  • Sebevědomá harmonie
    21 %

    M/Ž 33 %/67 %
    57 % ve věku 45-54 let

    Životní role: vyzrálí rodiče 41 %, prázdné hnízdo 32 %

    Nejvzdělanější a 2. nejbohatší segment. Potrpí si na pořádek, zdravý životní styl, aktivní trávení volného času a jsou největší milovníci kultury. Vždy upravení, dbají na životosprávu a potrpí si na work-life balanc. Nejvíc slyší na bio/eko a lokální produkty. Potrpí si na kvalitu a spolehlivost (značek) – ale jako správní bohatí si taky potrpí na slevy. Milovníci DIY a zahradničení.

    Detailní profilPopis segmentu
  • Pohoda a klídeček
    19 %

    M/Ž 51 %/49 %
    Jen 53 % ve věku 45-54 let (nejstarší segment)
    Životní role: vyzrálí rodiče 36 %, prázdné hnízdo 32 %, důchodci 18 %

    Cení si rodiny, svého klidu a pohody. Jsou spokojeni se svým současným životním stylem i bydlením. Preferují jednoduchost a stabilitu. Potrpí si na soběstačnost, opravy a údržbu zvládají často sami. Upřednostňují dovolenou v Česku a jsou největší EU skeptici. Internet a moderní technologie pro ně nejsou tak zásadní.

     

    Detailní profilPopis segmentu

Jak jednotlivé segmenty oslovit?

Aktivní a objevující

Nejjednodušší segment: slyší na novinky, zkoušení nových věcí, přiměřeně i na eko/bio/udržitelnost nebo zdraví.

Solidní jistoty

Přesvědčíte kvalitou, důvěryhodností a spolehlivostí za poctivou (=přiměřenou) cenu. Hned na všechno nenaletí a superlativy raději nechte doma. I tak si vše prověří.

CARPE DIEM (tady a teď)

Tady fungují aspirace, možnost se ukázat, poukaz na trendy, být in. Žádná přehnaná sofistikovanost. A na dluh není problém.

Lepší už to nebude (?)

Tady je to těžké. Hlavně je totiž potřeba dodat kuráž, povzbudit. napak přehnaná rozjásanost a obrázky ultra šťastných lidí/párů tady má opačný efekt.

Sebevědomá harmonie

Tématicky relativně snadné - bio, eko, udržitelnost, zodpovědnost, zdraví, dobrá reputace, kvalita spolehlivost. Do zkoušení nových věcí se ale sami moc nehrnou a velmi si vše prověřují.

Pohoda a klídeček

Nákupy nejsou jejich priorita. Zboží má přispět k domácí pohodě, ale nechtějí se zabývat trendy nebo dlouhým hledáním. Taky nejsou moc loajální ke značkám a ani je nebaví věrnostní programy.

Chcete vědět víc?

Obraťte se na petr.tomas@groupm.com nebo renata.rosendorfska@groupm.com