Není padesátník jako padesátník (segmentace Čechů ve věku 45-64 let)
3 miliony Čechů ve věku 45-64 let rozhodně nejsou homogenním publikem. Rozsegmentovat takový počet lidí jde různě. Podle tvrdých socioekonomických dat nebo postojovou segmentací třeba podle lifestylových výroků. Pro náš projekt jsme zvolili druhou variantu, protože právě ta nejlépe ukazuje rozdíl v přístupu k životu mezi jednotlivými segmenty.
V tomto díle vám představíme 6 segmentů Čechů ve věku 45-64 let. Uvidíte, že sociodemografie se trochu prosadila i přes lifestyle a některé segmenty jsou více dámské, jiné více pánské a některé jsou v průměru o něco starší nebo mladší než jiné. Rozhodně ale neplatí, že věk nebo pohlaví determinuje to, jakým způsobem budete po 40ce zrát. Jednomu prostě bude mentálně 15 až do 90ti, než zapomene, kdo je, a druhý se už narodil jako odevzdaný, se vším smířený a po ničem netoužící důchodce. A to prosím nic proti důchodcům, i mezi nimi jsou velké rozdíly – i na to máme data.
Pro datové šťoury: segmentace je postojová, založená na faktorové a clustrové analýze více než 150 life-stylových výroků. Než se pustíte do objevování detailů o jednotlivých segmentech, poznámka na úvod. 60 % lidí v této skupině je do 54 let. Horní věková hranice naší skupiny Čechů už přece jen zasahuje do důchodového věku. Počet lidí, kteří už jsou v důchodu (nebo důchodovém věku) je ve všech segmentech velmi podobný (okolo 16 % - z toho čtvrtina ještě pracuje). Tento faktor tak nehraje ve tvorbě segmentů větší roli. Podíl lidí s VŠ vzděláním je v rámci celé skupiny 23 % a vzdělání celkem diferenciuje.