Češi 45-64 let – Data místo dojmů a přání
Na úvod trocha demografie. Když rozdělíme českou populaci podle věku do věkových podskupin, dostaneme následující čísla (stav ke konci roku 2023, zdroj ČSÚ):
Mladé „cool“ generace máme cca 1,1 miliónu (pokud bychom to vzali i s dětmi do 14 let dostaneme se na 2,8 milionu). Asi se shodneme, že na ty se marketing zaměřuje velmi intenzivně.
Druhou marketingově oblíbenou skupinou Čechů je 2,8 milionu lidí ve věku 25-44 let.
Nejpočetnější věkovou skupinou v Česku jsou ale lidé ve věku 45-64 let a ta je z hlediska marketingu většinou neviditelná. Pomineme reklamy na různé zdravotní potíže a jejich řešení, které implikují, že tato věková skupina nic jiného neřeší. Zatímco mladší Češi mají podle reklam spoustu i třeba přiblblých aspirací, po 45. roku věku nastane zlom. Pravděpodobně i v samých marketérech (i těch 45+) přežívá stereotyp. Že v tomto věku přepnou lidé na životní styl alá „hůlka a šáteček“.
Vlastně by se stačilo podívat kolem sebe. Doba životem a prací sedřených čtyřicátníků a padesátníků je už dost dlouho minulostí – a troufneme si tvrdit, že i mimo příslovečnou Prahu. Při troše snahy člověk může vidět, že i tato věková skupina žije aktivní životy plné snů, přání, plánů a aspirací. My se ale nebude spoléhat na rozhlédnutí se kolem sebe. Pomocí dat vám ukážeme, že opomíjet tuto cílovou skupinu prostě nedává ekonomicky smysl.